
 1 

 

Adrian C. Hillman 

 https://orcid.org/0000-0002-7992-0760 

 

 

Malta: The roots of a polarised media system 

 

Abstract 

Malta is a state with a high level of political parallelism and polarisation, a country which is 

exceptional in that it has the highest amount of social media engagement, coupled with the 

highest level of distrust of news organisations within the EU. Yet, this is a country which has 

the highest general electoral turnout in the World. I investigate the historic roots which lead to 

this position and postulate its relevance to a broader global audience. I show that an advocacy 

tradition has been ever present and has value which enhances the country’s levels of pluralism 

and democratic credentials. The political context in which Maltese journalists operate is 

presented and moves to probe and acquire an insight into the electoral system, how it enhances 

polarisation and has pushed the main political parties to own and champion their media houses.  

 

 

1.1 Introduction 

 

The lack of research and understanding of Malta compels us to outline the historical context in 

which Maltese news has emerged, as well as what the media system looks like today. This is 

important because it will help us identify historical nuances that may be peculiar to the 

journalistic field in Malta. By bringing history into the heart of this media analysis, we hope to 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817

https://orcid.org/0000-0002-7992-0760


 2 

further elucidate the construction of news in this country, on the premise that nothing can be 

understood without knowledge of its genesis (Bourdieu, 2010). The past sheds light on the 

present, and will help us ground the empirical work that follows.  

 

1.2  The political context 

  

In a strongly worded letter addressed to Frans Timmermans, Vice President of the European 

Commission, several world editorial leaders expressed grave concerns about events in Malta 

jointly lamenting that Maltese media had little editorial autonomy and suffered a “lack of 

political independence”. They called for a “full investigation into the state of media 

independence in Malta by the Commission” (Gladstone, 2017). The letter was sent in the 

aftermath of the brutal murder of one of Malta’s leading journalists, Daphne Caruana Galizia, 

on 16th October, 2017. The despicable act rocked the country and stirred global interest. It is 

not the intention of this work to address the deep issues raised by this event, but the way the 

international media engaged with Maltese news organisations and the image global journalists 

portrayed is relevant, as it nurtures a nuanced understanding of the way news is constructed in 

this polarised state. 

 

The coverage displayed discrepancies between what was being said in the local media 

landscape and what the international press understood (Hillman, 2022). The local journalists’ 

concerns about foreign coverage ranged from how comments and interviews were edited and 

presented, to the way interviewees were selected (Catherwood, 2017). It appeared that a 

contradiction existed between what the international press believed was the correct way of 

processing information and framing news and how professionals in the Maltese media system 

operated. Unable to translate Maltese, the BBC and the international press chose sources from 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 3 

Malta’s English-speaking news organisations. The editorial leaders mentioned above did not 

recognise that the use of English could result in a particular political point of view (Sammut, 

2007). To create an understanding of the context within which the Maltese journalist operates 

we need to provide insight into the political climate in which they function. 

 

The challenging position of Maltese journalists is exacerbated and defined by a political 

climate which could, at best, be labelled ‘intense’. Political scrutiny frequently leads to an 

incivil dynamic, in which a lack of respect for the culture and rules of the political system result 

in the main political parties attempting to influence and control the media by breaking the 

norms of engagement between the political and journalistic classes. This environment of 

tribalism has generated a fragmented political climate where people exclusively identify with 

their own political grouping and lack interest in cooperation with society as a whole. This is 

stoked by the political elite as part of a seeming political strategy to ‘divide and rule’. Extreme 

political stances among Malta’s citizens heighten their interest in political affairs, resulting in 

a large public following of politics-related information. Verbal abuse, jostling and limited 

manhandling is not unknown. There have been instances when journalists’ homes have been 

targeted by unknown persons, as have been the premises of a number of media houses.  

 

Set against this backdrop, the murder of journalist Daphne Caruana Galizia presents a new 

dimension to the acrimony which has been present in Maltese politics for decades. As an 

opinion writer at Times of Malta and The Malta Independent she built a reputation in media 

circles as dexterous: she was able to balance these roles with her work for groundbreaking 

lifestyle magazines Flair and Taste. Yet it was Caruana Galizia’s blog, Running Commentary, 

which led her to change the way politics is expressed within this small state. Advocating for 

her particular belief system, through her understanding of the social and culture systems in 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 4 

Malta she was able to marshal a significant following. Galizia’s murder signals disquiet about 

the position of journalism on this small Island. It tells us that concern does exist around the 

watchdog role of Maltese news. Someone was fearful about the reach of her work – fearful 

enough to silence her. Indeed, the murder had a chilling effect on the media’s confidence to 

operate freely in Malta; the safety of journalists has been brought into doubt.  

 

1.3 Historical roots of Maltese media 

 

The Maltese Islands is one of the smallest but most densely populated countries in the world. 

There are two political parties represented in Parliament: the Partit Nazzjonalista (PN, member 

of the European People’s Party), the Partit Laburista (PL, currently in government and a 

member of the European Socialist Party). Although not represented in Parliament, Alternativa 

Democratica (AD) positions itself as a Green Party.  

 

The country has a rich history that belies the fact that it is no greater than a small city by the 

sea, creating a dynamic which is both restrictive and creative (Frendo, 2004). The use of 

multiple languages has allowed news organisations to relate to different audiences as, 

historically, Maltese-language newspapers attract a different readership from that of the 

English-language publications (Frendo, 1995). But language and its use is only one of the 

elements that influences media organisations in Malta.  

 

1.3.1 The first press 

 

The Maltese news tradition is not founded on objectivity, but on partisanship and advocacy 

journalism (Sammut, 2009). Indeed, this is a defining feature of Maltese journalism and its 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 5 

mainstream press, which has, historically, always been aligned with politicians, political parties 

and ideologies, both religious and secular (Frendo, 2004). Freedom of press in Malta is 

generally accepted as the freedom to be politically aligned and partisan. It can be concluded 

that there is some accuracy in the statement that the press is the mouthpiece for various pressure 

groups in Malta (Kaul, 2017). Nonetheless, it retains a freedom to advocate and promote 

political ideals, crucially indicating that partisanship and advocacy are not having a dampening 

effect on the dissemination of news. 

 

The press in Malta has, historically, always had political undertones. It began with the very 

first printing press, which was opened during the rule of the Knights of the Order of St. John 

in the seventeenth century, only to be closed almost immediately; it did not re-emerge until 

1740 (Frendo, 1994). During this period, the prime agent of censorship was the Catholic 

Church (Frendo, 1994). As a result, the first Maltese news publication was the Journal de 

Malte, launched by the French during their occupation of Malta in 1798 (Frendo, 2004). 

Whether this paper can be considered to be the start of a free press, given that the overriding 

purpose of this political newspaper was to disseminate government propaganda, is a moot 

point. It was published in both Italian and French, was owned by the French regime, and only 

lasted a few months (Frendo, 2010). As short-lived as this paper was, it demonstrates that at its 

very inception news in Malta was instrumentalised as a political vehicle. 

 

1.3.2 The arrival of the British 

 

The situation did not improve with the arrival of the British because Malta’s security and 

strategy took precedence over everything else. Generally speaking, in this period, the Maltese 

press fell into four broad categories: the Roman Catholic organs, the Italian papers, the Maltese 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 6 

lay papers and the Maltese/British colonial press (Frendo, 2004). Changes over time occurred 

in a limited fashion, with restrictions still being imposed during British colonial rule (Aquilina, 

2010). This changed with the Treaty of Paris, Ordinance No. IV, rendering book and press 

censorship illegal (Kaul, 2017). The result was the rise of the first Maltese newspapers, 

published, typically, in Italian.  

 

Thus, Malta was granted the right to print newspapers. With censorship removed, the press was 

created inside cultural parameters, with journalism – interspersed with innovative Maltese 

publications – emerging to represent colonial interests; Italian interests (Frendo, 1994). Italian, 

the official language used during the rule of the Order of St John, remained the literary and 

judicial language spoken by the Maltese elite (Hull, 1993). As a result, the first major national 

daily in Italian was Malta, created by Fortunato Mizzi, the founding father of the Nationalist 

party, PN (Frendo, 1994).  

 

The resultant launch of English-language publications also reflected the imposition of a British 

model of advocacy and control. The mirroring of a media model built around Fleet Street is 

represented by the way Maltese press Barons, such as Lord Gerald Strickland, sought advice 

from British press Barons, including Lords Iliffe and Beaverbrook, and kept correspondents in 

London while recruiting staff from Britain (Aquilina, 2010). In this way, we witness 

newspapers as an imperial device, ultimately fulfilling a political and advocative role. 

 

By 1887, the English-language Maltese-owned paper, the Malta Chronicle and Garrison 

Gazzette, was established to target the English-speaking market and was successful in 

attracting advertising (Frendo, 1994). The paper was owned by the ‘imperialist’ Anton Bartolo, 

whose son Augustus became a journalist (Aquilina, 2015). Alongside this was the 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 7 

establishment of Progress Press, created in the wake of the founding of a political party by 

Lord Strickland. The latter’s portfolio of British-leaning newspapers eventually constituted the 

most powerful press organisations in the country (Aquilina, 2010).  

 

1.3.3 Maltese journalism and language 

The first trends in Maltese journalism began to emerge. The contestation here is that, even 

before the emergence of political parties in the 1880s, the polarisation between pro-Italian and 

pro-British positions was evident. “In this incipient polarisation we have Italians and 

Englishmen resident in Malta as protagonists, with Maltese adherents alongside. In other 

words there is an external internal dynamic at work” (Frendo, 2004, p. 15). The second trend 

is the “overall camouflage of conformist Catholicism in the Islands” (ibid.), meaning that the 

country worked on different layers and what was evident may not necessarily be all that was 

present. The third trend is that the Maltese language began to make headway in print in the 

towns and villages. This first use of the Maltese language seems to have been achieved where 

“publications […] tend to be more satirical or religious oriented” (ibid.). These trends present 

us with two clear themes. The indication is that polarisation was an historical norm which 

formed part of the cultural identity and was, indeed, a distinguishing element of what it meant 

to be Maltese. Equally political parallelism was historically present from the inception of 

Maltese newspapers.  

 

At this point in time Maltese was not read by the better educated, and the Maltese press moved 

forward with the language being indicative of the political stance of the paper (Frendo, 1994). 

Those working in Italian opposed anglicisation while the English titles described themselves 

as garrison gazettes (Frendo, 2004). The audience were indicative of future trends in that the 

Italian papers depended on continental support, whereas the English titles were read by the 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 8 

local communities and were seen to be safer for businessmen to advertise in (Aquilina, 2010). 

This division spread to party alliances, which: 

 

“were symbolised by the very language employed for circulating news and ideas in 

Maltese society. Not only was there a polarisation caused by difference of opinion: there 

was an acculturation, or an induced acculturation, almost as if choice of paper implied a 

choice of party, or at least a mark of education, occupation or cultural-political 

disposition” (Frendo, 1994, p. 18). 

 

In Malta, the choice of newspaper represented a state of mind, where allegiances were 

consciously or unconsciously perpetrated and became institutionalised. The language used was 

a way of defining social status which was also reflected in the newspaper that was read. It 

demonstrated more than political allegiance. It spoke to the education and cultural capital of 

the individual and was also an indication of where one lived. It spoke to the aspirations of the 

language user. On the other hand, the Maltese language newspapers were generally less 

inhibited and were able to show a dimension of Maltese society that had hitherto remained 

hidden (Frendo, 2004). This Anglo-Italian rivalry remained in the twentieth century and 

continued to peak in the inter-war years because of the Abyssinian war in the mid-thirties, and 

it only worsened with the coming of the Second World War (Aquilina, 2015).  

 

By 1940, the disappearance of Malta would mark the end of the Italian language newspapers, 

and all three remaining daily newspapers, and their proprietors, were all intertwined in politics. 

“Although not so unfamiliar in the imperialist-nationalist dynamic, the implications and 

consequences of such an inevitable partisan and patronising journalistic legacy within the 

small confines of Malta were not inconsiderable, nor easily dispensed with, without much 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 9 

frustrating effort to this very day” (Frendo, 2004, p.19). Kaul (2017) points out that English 

was the lingua franca during the inter-war years and received a boost as a result of Italian fascist 

aggression during the Second World War. The audience for these English language papers 

were influential and this allowed these papers to “exercise a disproportionately seminal 

agenda-setting role” (p. 2). The role of the press in these years was further enhanced as a result 

of the political uncertainty associated with the curtailment of self-government in the inter-war 

years. 

 

The roots of Maltese journalism continued to be deeply entwined in politics, with Strickland 

remarking that “to influence politics one must have a share in the control of the press” (Kaul, 

2017, p. 5). It is therefore not surprising to realise that many proprietors of Maltese newspapers 

and presses were involved in politics, the Catholic church and the labour unions. Maltese 

politics in the twentieth century were aggressive and acrimonious, and the press served as a 

vehicle for the political elite. Rather than diminish over time the levels of political parellism 

and polarisation seemed to be increasing further reinforcing division in the country.  Moreover, 

the writing quality of the papers were described as “generally poor, and the tone of most of 

them, including those published by Strickland, was quite often virulent and scurrilous” 

(Aquilina, 2010, p.166). However, this did not make them propaganda sheets because they also 

opened debates on a range of Maltese and British issues.  

 

The elite stance chosen by the English language papers led to an outlook which strove to make 

Malta more British, an agenda pushed by Strickland, and less Italian and Nationalist (Aquilina, 

2015). The Strickland mantle was passed on to his daughter Mabel, who managed to keep the 

presses going through the Second World War while acknowledging that the role of the press 

was that of sectarian partisans immersed in party politics (Kaul, 2017). Mabel Strickland was 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 10 

convinced that freedom of the press was both an ideal and a practical reality, convinced that as 

long as it reported faithfully it remained a force for stability. Through her masthead, Times of 

Malta, she acknowledged that political attacks could plumb to new depths especially in election 

time (Editorial, 1950). “To have people of the country trust the press, the press must submit to 

the appraisal by the people.” In a culturally, politically and socially divided country Ms 

Strickalnd brings in a different dimension into the fray, a position which was far more liberal 

than was expected in a Maltese milieu and underlines the independence that her organisation 

was able to advocate. 

 

Until the 1930s, literacy was limited to the elite, and as a result books and newspapers could 

not be considered a mass medium. In the subsequent thirty years, print and secondary oral 

culture developed simultaneously as a result of two factors: the standardisation of the Maltese 

alphabet and orthography in the 1930s; and the advent of compulsory education in the 1940s 

(Borg, 2009). This introduction of print culture was counter-balanced by the introduction of 

secondary orality in radio in the 1930s, TV from Italy in the 1950s and local TV in the 1960s. 

Borg (2009) notes that the electronic media is the only real mass media in Malta, a point 

supported by Papathanassopoulos (2007).  

 

The key element in all this is that the creation of newspapers in Malta was tied to language as 

a way of targeting audiences and procuring influence within them. On the flip side of this, 

different social strata would read newspapers in a language which would define their position 

in society. This holds for newspapers from their very inception and throughout their 

development with the very possession of a newspaper defined the reader and their political 

affiliation. This is an element understood by the Maltese, which allowed them to filter the news 

as it was presented. Historically, the Maltese were able to identify a political slant in the news 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 11 

by the language as well as the masthead. We therefore see this is the history of a politically 

divided country with high levels of political parallelism and polarisation.  How is this history 

relevant today? What follows is a representation of how the contemporary Maltese media is 

structured: its ownership, breadth and use of media. We will look into the use of language as a 

political instrument and whether it is still prevalent, and we will explore the domination of an 

advocacy-based press. 

 

1.4  Contextualising journalism in present-day Malta 

  

Sammut (2007) has noted that the Maltese are aware of who owns the various media 

organisations in the country insinuating an amount of transparency. There are no provisions to 

enforce competition rules which consider the nuances of each media sector (Nenadic, 2019). 

Alongside this, print and online media markets are unregulated and, no data about them is 

available, nor about their concentration. The result is that it is difficult to assess the breadth 

and influence of the main owners across all media markets.  

 

Maltese journalism must be considered in the context of the murder of Daphne Caruana Galizia 

and how this has a chilling effect on the country’s journalists. Notwithstanding, significant 

inroads in the quality of investigative journalism have been established through work produced 

by Times of Malta, Malta Today, The Malta Independent, Loveinmalta, and The Shift News 

(Hillman, 2022). Contrastingly, the presence of Strategic Lawsuits against Public Participation 

(SLAPP) is a new concern in the journalistic landscape (Vassallo, 2020), and although freedom 

of expression is in the Maltese Constitution, a weakness exists in the implementation of the 

Freedom of Information Act, in that journalists often encounter resistance while using it, which, 

on occasion, leads to delays and misdirection. Investigative journalists exploring high-level 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 12 

corruption, who are critical of the state, can be subject to hate campaigns run by state-

sanctioned online hate groups (Vassallo, 2020).  

 

1.4.1 Contextualising advocacy 

 

We recognize that Maltese journalism has an advocacy tradition. In creating an understanding 

of the context in which Maltese journalists operate, perhaps we should clarify the 

understanding of advocacy and shed light on the idea – increasingly prevalent in academia – 

that objectivity is an outdated and unachievable myth (Laws & Chojnika, 2020). Advocacy 

journalism should be understood as a form of journalism that maintains high standards of 

factual accuracy, fairness and thoroughness . However, we can simultaneously recognise that 

journalists come to stories with inherent biases, whether personal, financial or institutional. 

 

Our understanding of advocacy journalism puts a heavy onus on the reporters  practicing it to 

be more assiduous than their mainstream equivalents about accuracy. This has to be the case 

because it acknowledges that the reporter intentionally and transparently adopts an unobjective 

viewpoint, usually for some social or political purpose. Advocacy journalism can be credible 

and quality, inclusive of the journalist’s own perspective and without excluding the voice of 

the opposition – even to the extent that an advocating reporter may include embarrassing facts 

that would support opposing views. This is fair and rigorous journalism which should also 

make use of neutral sources to establish facts. Advocacy journalism is actively and openly 

inclusive of ‘biased’ reporting. 

 

 

  

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 13 

1.5 Media in present-day Malta 

 

Malta is characterised by a high level of media usage, unusual in a Polarised Pluralist system. 

Malta’s level of political parallelism is apparent in its ownership structures – the two main 

political parties own their own media outlets. Surveys underscore that this is a society where 

the general consumption of news is high 72% stating they used the internet for news (Misco, 

2018). TV usage was at 73%, while readership of print newspaper was at only 20% (ibid.).  This 

indicates that, rather than driving its people away from the news, this politically divided 

country seems to hunger for it. 

 

1.5.1 News media  

 

News organisations in Malta are divided by language, with the Maltese language publications 

experiencing significant involvement from the institutions that own them. This includes the 

two main political parties, as well as the General Workers Union and the Catholic Church. 

Only one Maltese-language newspaper, Illum, is owned by private business. In this arena, the 

most widely read English-language news platforms are those owned by Allied Newspapers. 

Times of Malta and The Sunday Times of Malta entered the market in August 1935, and have 

never missed an issue since. timesofmalta.com is the country’s leading portal (Alexa, 2022) 

 

Standard Publications entered the market in the early nineties, and was created to compete with 

Allied Newspapers for the then-lucrative advertising market. Today, it is owned by two 

businessmen: Joe Said, CEO and director of Lombard Bank and chairman of Maltapost plc., 

and Malcolm Miller, head of Miller Distributions Ltd, the leading logistical hub and the only 

newspaper printer in Malta with significant printing interests in the UK and Cyprus, too. 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 14 

Standard Publications owns The Independent, The Independent on Sunday and The Malta 

Business Weekly.  

 

The third news media house is Media Today, which publishes two editions of Malta Today per 

week. In November 2006, it started publication of Illum, the Maltese-language Sunday paper 

mentioned above. The circulation of the printed papers of these news organisations has 

decreased significantly over the past four years. Revenue is generated mainly through 

newspaper and advertising sales, and all of these organisations are now looking at the creation 

of ancillary events to generate revenue and enhance brand equity.  

 

The English-language new organisations receive no institutional support. This is in stark 

contrast to Maltese-language papers, which all, bar Illum, receive political and institutional 

subsidy. In this regard, Maltese independent news organisations are heavily disadvantaged and 

would benefit significantly from Pickard’s (2020) thesis which relies on state subsidies for 

news organisations to lessen commercial pressures, counteract the effects of competition and 

prevent government monopolies.  

English-language newspapers are independently owned with a political slant ranging from pro-

PN to neutral. This pattern follows the historical roots of the Maltese press. Polarisation and 

advocacy are still significant in the Maltese media system and it would seem Sammut’s (2007) 

perception of a move to a more Liberal system has not yet come to pass. Yet, it is a situation 

that indicates that the watchdog function of the press can be articulated in varied ways, relevant 

to the society it serves. Though the historical division of politics and language is still present, 

we continue to see a broad representation of ideals.  

 

  

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 15 

1.5.2 Internet news in Malta 

 

Of the top ten visited sites in Malta, listed on Alexa.com (2020), six are news websites. 

timesofmalta.com is the leading Maltese website, surpassing Google, YouTube and Facebook. 

Both Malta Today and The Malta Independent also have significant online presences, ranking 

fourth and eighth respectively with the online news portal Lovinmalta placing third (Alexa, 

2021). TVM’s website, tvm.com.mt moved to second place in Malta’s most-visited websites, 

also overtaking YouTube and Facebook.  

 
Table 1: Online news sites in Malta 2020 

Title URL Language Alexa 

Ranking 

in Malta 

Owner  Political 

slant in 

2021 

Net News Netnews.com.mt Maltese 7 Nationalist Party 

(PN) Media.link 

Communications 

PN 

Inews inewsmalta.com Maltese 56 Union Print General 

Workers Union 

PL 

Malta 

Independent 

independent.com.mt English 8 Standard 

Publications 

PN 

Times of 

Malta 

timesofmalta.com English 1 Allied Newspapers PN 

Malta Today maltatoday.com.mt English 4 Media Today Neutral 

Kullhadd kullhadd.com Maltese No data Labour Party (PL) PL 

Illum illum.com.mt Maltese 10 Media Today PL 

Newsbook newsbook.com.mt Maltese/English 6 Archdiocese of 

Malta 

PN 

lovinmalta lovinmalta.com English 3 unclear PN 

The Shift 

News 

theshiftnews.com English 31 unclear PN 

TVM tvm.com.mt Maltese/English 2 Public Broadcasting 

Service 

Neutral 

 

 

Of interest are two news organisations that exist with only an online presence: theshiftnews.com 

and lovinmalta.com. Their existence breaks from the country’s institutional mould and could 

prove to be an important alternative news source. Their very presence and survival in this small 

state sheds light on the political diversity of the Maltese news audience and, to some extent, 

negates the framing of Malta as a media system where news in Malta lacks pluralism. This is 

underlined by significant presence of news websites in the top-ten visited sites in Malta in stark 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817

http://www.netnews.com.mt/
http://medialinkmalta.blogspot.com/p/index.html
http://medialinkmalta.blogspot.com/p/index.html
http://www.inewsmalta.com/
https://www.gwu.org.mt/index.php?lang=en
https://www.gwu.org.mt/index.php?lang=en
http://www.independent.com.mt/
https://www.timesofmalta.com/
http://www.alliednewspapers.com.mt/
https://www.maltatoday.com.mt/
http://www.mediatoday.com.mt/
http://kullhadd.com/
http://partitlaburista.org/
http://www.illum.com.mt/
http://www.mediatoday.com.mt/
http://www.newsbook.com.mt/
http://www.lovinmalta.com/
https://theshiftnews.com/
https://www.tvm.com.mt/en/


 16 

contrast to those of the US, where Reddit is the only news site ranking in the top ten (Alexa, 

2022). Indeed, this also diverges from Southern European media systems and is a further 

indication of the Maltese interest in consuming news. This could be a consequence of a high 

level of politicisation.  

 

3.6 Comparative media usage 

 

One of the main difficulties in understanding the construction of  news in a small state is the 

lack of existing research, both comparative and general. Malta is frequently omitted from in-

depth studies of small states, as exemplified in the excellent work by Hanitzsch et al (2019). 

Here Iceland and Cyprus have been analysed alongside sixty-five other countries, while Malta 

does not feature in any way. 

 

With this in mind, we must refer to Eurobarometer findings of media use within the European 

Union (European Commission, 2020) to guide us towards a deeper appreciation of where Malta 

sits among other states in the Southern European/Polarised Pluralist system, thus helping us to 

reflect on the findings in this work. The Eurobarometer study illuminates media use, outlines 

the way EU states acquire information, and evaluates a country’s level of trust in the media in 

general. 

 

  

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 17 

Chart 1: Read the written press daily/almost daily 

 
 

The findings (chart 1) reveal that while Malta falls below the EU 27 average, 21% of its 

population read the written press on a daily basis. However, this is second only to France within 

the Southern European region and indicates press consumption in Malta is relatively high. 

 

Chart 2: Use online social media 

 

 

On the other hand, the Eurobarometer assessment ranks Malta significantly higher than the EU 

27 average in its engagement with social media as a means of acquiring general information 

(chart 2), measuring at 68% compared to the 47% average across member states. Indeed, not 

only is Malta ranked highest among Mediterranean nations for social media use, it also 

outstrips the other EU nations. In this context the issue is that data scientists are tailoring 

7%

14%

19% 20% 20% 21%
23%

26%

0%

5%

10%

15%

20%

25%

30%

Greece 🇬🇷 Cyprus 🇨🇾 Spain 🇪🇸 Port 🇵🇹 Italy 🇮🇹 Malta 🇲🇹 France 🇫🇷 EU 27 🇪🇺

Read the written press daily

Series1

39%

47%
50%

53%
60%

63%
68%

47%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

Italy 🇮🇹 France 🇫🇷 Spain 🇪🇸 Greece 🇬🇷 Port 🇵🇹 Cyprus 🇨🇾 Malta 🇲🇹 EU 27 🇪🇺

Use online social media

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 18 

algorithms for news publishing based around eliciting feelings of love, sadness and fear. Given 

that behavioural advertising and surveillance has been pegged to the commercial internet’s core 

commercial model this is deeply problematic in that the future of the press has been pegged to 

such unprincipled practices (Pickard, 2020). High social media use will prove to be problematic 

for this small Island. 

 

Chart 3: Tend to trust the written press 

 
 

The Maltese population exercises a low level of trust in the news media, the lowest in the region 

and, again, significantly below the EU 27 average (chart 3). Here we have the juxtaposition of 

a population which is engaged with the written press yet has a low level of confidence in it, 

with only 28% of the population stating they consider the press trustworthy. 

 

 
  

28% 29%
33%

41%
48% 51%

58%
51%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

Malta 🇲🇹 Greece 🇬🇷 Spain 🇪🇸 Cyprus 🇨🇾 France 🇫🇷 Italy 🇮🇹 Port 🇵🇹 EU 27 🇪🇺

Tend to trust the press

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 19 

Chart 4: Where do you get most of your news on national political matters? (The Internet) 

   

 

Tied to information-gathering through social media, Maltese citizens’ identification as the most 

active internet users for reading news on national political matters is unsurprising (chart 4). 

Again, Malta ranks highest in the region for this and significantly higher than the EU 27 

average. It is striking that the population is the most active in consuming news and politics 

online, yet continues to distrust its press and media more than in any other EU country. 

 

Chart 5: Media provide information free from political or commercial pressure (yes) 

 
 

Significantly, when asked if the media are able to publish content free from political or 

commercial pressure, only 12% answer ‘yes’, once again the lowest percentage in the EU, 

(chart 5). It is revealing that, in response to the above statement the number of people answering 

‘yes’ in Malta decreased by 17% between 2018 and 2019. 

65% 63% 61%

47% 46%
41%

26%

48%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

Malta 🇲🇹 Greece 🇬🇷 Cyprus 🇨🇾 Spain 🇪🇸 France 🇫🇷 Italy 🇮🇹 Port 🇵🇹 EU 27 🇪🇺

Where do you get most of your news on 
national political matters? (The Internet)

41% 40%

28% 26% 26%
21%

12%

42%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

Port 🇵🇹 Italy 🇮🇹 Spain 🇪🇸 France 🇫🇷 Cyprus 🇨🇾 Greece 🇬🇷 Malta 🇲🇹 EU 27 🇪🇺

Media provide information free from political or 
commercial pressure (yes)

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 20 

 
Chart 6: Public service media are free from political pressure (yes) 

 
 

This position is replicated in regard to whether public service media are free from political 

pressure (chart 6). Only 12% of the Maltese agree, the lowest of the EU 27.  

 
Chart 7: The existence of news or information that misrepresents reality or is false is a problem in our 

country (yes) 

 

 

When questioned as to whether the presence of “news or information that misrepresents reality 

or is false is a problem in our country”, 82% of Maltese are affirmative; the EU 27 average is 

73% (chart 7).  

 

38% 37%

25% 24%
21% 21%

12%

40%

0%

5%

10%

15%

20%

25%

30%

35%

40%

45%

Port 🇵🇹 Italy 🇮🇹 Spain 🇪🇸 France 🇫🇷 Greece 🇬🇷 Cyprus 🇨🇾 Malta 🇲🇹 EU 27 🇪🇺

Public service media are free from political pressure 
(yes)

88% 86% 85% 83% 82%
73%

63%

73%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

Greece 🇬🇷 Spain 🇪🇸 France 🇫🇷 Cyprus 🇨🇾 Malta 🇲🇹 Italy 🇮🇹 Port 🇵🇹 EU 27 🇪🇺

The existence of news or information that 
misrepresents reality or is false is a problem in 

our country (yes)

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 21 

The Eurobarometer results represent a country that relies heavily on social media to acquire its 

information and is highly distrusting of the media and public service broadcasting, which they 

suspect are restricted or influenced through political pressure. Indeed, a significant feature of 

Maltese respondents is that only 12% of them believe the media is free from political 

commercial pressure, compared to the EU 27 which averages at 40%.  

 

This indicates that Malta is exceptional in the way news is acquired – through social media – 

as well as in its remarkable lack of trust in the press and media in general. This Eurobarometer 

report (Standard Barometer 92, 2019) notes that Malta is also an outlier in two key areas when 

compared to the Southern Mediterranean/Polarised Pluralist systems. It is the highest user of 

the internet as a general source of information and specifically as a source of information about 

national politics. Conversely, it ranks lowest in its belief that media and public service 

broadcasting provide information free from political or commercial influence. Mindful of these 

considerations, we will now explore the Maltese electoral process and electoral campaigning 

to establish how media usage may influence voter turnout and democratic participation. 

 

3.7 Electoral Campaigning 

 

The politicised environment of the media in Malta may seem problematic from a normative 

point of view, but it is intimately connected to an active democratic life. Malta’s voter turnout 

is significantly higher than any other country in the region (Table 2), and has historically 

exemplified that the Maltese widely participate in the democratic process (Table 3). 

 

  

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 22 

Table 2: Two most recent parliamentary voter turnout. 
Country Year Voter 

turnout (%) 
Year Voter 

turnout (%) 

Portugal 2015 55.84 2022 57.96 

Spain 2016 69.84 2019 71.76 

France* 2017 74.6 2022 73.7 

Italy 2013 75.19 2018 72.93 

Malta 2017 92.06 2022 85.63 

Greece 2015 63.94 2019 57.78 

Cyprus 2016 66.74 2021 65.72 

(IDEA, 2022) *Presidential elections 
 

It can be assumed that, as a result of Malta’s size, the country’s electoral turnout goes 

unacknowledged globally. Hirczy (1995) focuses on the nature of electorate politics and the 

behaviour of political actors, highlighting that campaigning and ‘get out to vote’ efforts in 

Malta are particularly intense. He upholds that strong allegiance to the parties leads individuals 

to expend huge amounts of energy to help them beat the opposition. “Partisanship in this 

polarised polity is so pervasive, ingrained, and linked to class, ideology, and locality that 

preference patterns are known by street” (ibid., p. 257). It is in the very nature of the Maltese 

to be aware of the political affiliation of their peers. 

 

Another reason for this high level of polarisation is the single transferable vote, which allows 

voters to rank candidates and to cross party lines. In practice, most voters are loyal to candidates 

from the same party. There is very little vote switching and this means that participation levels 

evince intense politicisation and people’s willingness to take part in political contests. There 

must therefore be confidence that one’s personal vote has a high probability of affecting the 

election’s outcome, making voting more appealing. It implies that more is at stake in Malta 

than elsewhere. In a sense we can surmise that it is this high-stakes political game that leads 

the Maltese to be such determined followers of the news and politics. 

 

Malta has a parliamentary system of government. For leaders, the contest is not only for the 

control of government and the power to implement policy on behalf of their social 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 23 

constituency, “but also [for] the perquisites of office and patronage benefits” (ibid., p. 259). 

Elections in Malta truly determine who holds power; they are competitive and the outcome is 

very often uncertain. The largely two-party system produces absolute majorities, so coalition 

dynamics do not interfere with the result. Voting districts are small, around 21,000 voters, and 

the voting system minimises the risk of wasted votes. This maximises the impact of any vote 

on the election outcome. The low quotas to elect a candidate in all districts result in turnout 

being promoted everywhere because all candidates and parties wish to mobilise every possible 

vote (IDEA, 2022). But what is most striking is the intensity with which the candidates 

campaign.  

 

High population density and social cohesion in villages allows candidates to employ networks 

of friends and family to canvas for votes and achieve more social control over their 

sympathisers. It is not uncommon for them to reward their voters if elected and this acts as an 

extra incentive.  

 
Table 3: Voter turnout in Malta since independence in 1964 

Election year Voter turnout PN (%) PL (%) Other (%) Difference between main parties 
1966 89.7 47.89 43.09 9.01 6,882 
1971 92.9 48.05 50.84 1.04 4,695 
1976 94.9 48.46 51.53 0.03 6,303 
1981 94.6 50.92 49.07 0.01 4,142 
1987 96.1 50.91 48.87 0.22 4,785 
1992 96.1 51.77 46.50 1.73 13,021 
1996 97.2 47.80 50.72 1.48 7,633 
1998 95.4 51.81 46.97 1.23 12,817 
2003 96.95 51.79 47.51 1.23 12,080 
2008 93.3 49.34 48.79 1.87 1,580 
2013 93.0 43.34 54.83 1.83 35,107 
2017 92.1 43.68 55.04 1.29 35,280 
2022 85.63 41.74 55.11 3.15 39474 

(General election:2022, 2022) 
  

To date, the partisan polarisation is very much alive. The country’s news system is polarised, 

advocative in its style of journalism and has a significant level of democratic engagement. We 

have shown this to be a nation with a high level of cynicism about the media and public service 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 24 

broadcasting, indeed the most in the EU, while having, globally, one of the the highest voter 

turnout in parliamentary elections.  

 

 

3.6 Conclusions 

 

Hallin and Mancini (2004) note that the differences between the models have eroded to the 

point that it is reasonable to ask whether a single, global media model is displacing the national 

variation of the past, pointing out that the Liberal media model is becoming increasingly 

dominant across Europe. This is not the case in Malta, where political advocacy is seen as 

quintessential to journalism, resulting in an already high and growing amount of political 

parallelism. The absence of state intervention in the private media sector and the permitting of 

political ownership has led to a rise in parallelism. Not only do connections between media and 

political institutions exist, but it could be argued that they have strengthened in the last fourteen 

years.  

 

This is a population with a high level of distrust in news organisations, yet a keen interest in 

following and acquiring news and information (Sammut, 2007). The question is whether it is 

possible to sit Malta comfortably inside the Polarised Pluralist model – whether an engaged 

electorate and political class fits into its system. Perhaps we should not be considering the 

media system as a static representation of fact but as a fluid system which reflects historic 

fluctuations. In this way, we can see Malta fluctuating between a Polarised Pluralist system 

and the Democratic Corporatist model espoused by Bruggermann et al (2014).  

 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 25 

As noted, unlike other Southern European states, Malta lacks any form of press subsidies, yet 

politics is omnipresent. Esser and Umbricht comment on the highly politicised style of 

Southern European journalism: “the greater dependence of state aid and political favouring, 

strong party press ties and the late development of journalism as an independent profession 

have made scrutinising watchdog reporting less likely” (2012, p. 991). This, we submit, is an 

explanation requiring elaboration and clarification in the case of the Malta. Could it be that, in 

Malta, the watchdog role remains and is the essence of local-media polarisation? Could it be 

that diverse forms of advocacy operate there? What role is advocacy fulfilling in this state, and 

what form of democracy does this result in? These are questions which need to be answered. 

 

We have identified the roots of advocacy journalism as being historically, politically, and 

culturally based. We noted that, historically, the journalists’ choice of news organisation to 

work for would, in all probability, determine the political leaning of their work. This suggests 

that the journalist will follow their organisation’s framing robustly and vigorously. We now 

recognise that this is well understood by the Maltese, who are able to filter the news they are 

consuming.  

 

Bibliography 

 

Alexa. (2021, February 6). Top Sites in Malta. Retrieved from alexa.com: 

https://www.alexa.com/topsites/countries/MT 

Aquilina, V. (2010). Strickland House: The standard-bearers and launching of the Times of 

Malta. Valletta: Allied Publications. 

Aquilina, V. (2015). Strickland House: Times of Malta at war and the Labour party's sweeping 

victory, Book 2. Valletta: Allied Publication. 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 26 

Bourdieu, P. (2010). The Political Field, the Social Field, and the Journalistic Field. In R. 

Benson, & E. Neveu, Bourdieu and the Journalistic Field (pp. 29-47). Cambridge: Polity Press. 

Bruggermann, M., Engesser, S., Buchel, F., Humprecht, E., & Castro, L. (2014). Hallin and 

Mancini Revisited: Four empirical types of Western Media Systems. Journal of 

Communication, 64, 1037-1065. 

Catherwood, A. (2017, October 18). The media show. Retrieved from www.bbc.co.uk: 

https://www.bbc.co.uk/programmes/b098bsyj 

Editorial. (1950, June 17). Press Freedom. Times of Malta, p. 6. 

European Commission, Directorate-General for Communication, Media use in the European 

Union : report, European Commission, 2020, https://data.europa.eu/doi/10.2775/80086 

Frendo, H. (1994). Maltese Journalism 1838-1992: An historical overview. Valletta: Press 

Club Publications. 

Esser, F., & Hanitzsch, T. (2012). The Handbook of Comparative Communication Research. 

Cambridge, Oxon: Routledge. 

Frendo, H. (2004). The Press and the Media in Malta. Bochum: des Gesamtwerkes. 

General election: 2022. (2022, April6). Retrieved from Electoral commission, Malta: 

https://electoral.gov.mt/ElectionResults/General 

Gladstone, R. (2017, November 2). Editors Press E.U. on Malta Media Independence After 

Reporter’s Killing. Retrieved from nytimes.com: 

https://www.nytimes.com/2017/11/02/world/europe/malta-journalist-death.html 

Hanitzsch, T., Hanusch, V., Ramaprasad, J., & de Beer, A. S. (2019). Worlds of journalism: 

Journalistic cultures around the globe. New York: Columbia University Press. 

Hillman, A. (2022). The construction of news in a polarised state. NewYork: Routledge. 

Hirczy, W. (1995). Explaining Near-universal turnout: The case of Malta. European journal of 

Political Research, 255-272. 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817

https://www.bbc.co.uk/programmes/b098bsyj
https://data.europa.eu/doi/10.2775/80086
https://www.nytimes.com/2017/11/02/world/europe/malta-journalist-death.html


 27 

Hull, G. (1993). The Malta Language Question: A case history in cultural imperialism. 

Valletta: Said International. 

IDEA. (2018, May 25). Voter Turnout Database. Retrieved from www.idea.int: 

https://www.idea.int/data-tools/data/voter-turnout 

Kaul, C. (2017). The Local and the Global: Malta, media and Empire in the twentieth century. 

Journal of Maltese History, 4(2), 2-15. 

Laws, N. & Chojnika, J. (2020). "A future to believe in": Introducing Varieties of Advocacy 

Journalism. The examples Sustainability and the Sanders Campaign Journalism Studies 3-24. 

Misco. (2018). Social Media Trends in Malta. Valletta: Misco. 

Nenadić, I. and Milosavljevič, M., 2019. Advancing the Understanding of Media Market 

Plurality to the new Digital Realities. [online] Centre for Media Pluralism and Freedom. 

Available at: <https://cmpf.eui.eu/adapting-understanding-media-market-plurality-to-the-

new-digital-realities/> [Accessed 10 December 2019]. 

Pckard, (2020). Democracy without journalism: Confronting the misinformation society. New 

York: Oxford University Press. 

Sammut, C. (2007). Media and Maltese Society. London: Lexington Books. 

Sammut, C. (2009). Newsroom as Sub-systems of Political Organisations. In J. Borg, A. C. 

Hillman, & M. A. Lauri, Exploring the Maltese Media Landscape. Valletta, Malta: Allied 

Publications. 

Vassallo, L. (2020). Monitoring media pluralism in the digital era: Application of media 

pluralism monitor in the European Union, Albania and Turkey in the years 2018-2019; 

Country report Malta. Badia Fiesolana: European University Institute. 

 

  

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817



 28 

Appendix 

Disclosure 

This work is an updated version of a chapter which appeared in my book “The construction of 

news in a polarised state” published 2022.  

 

Biography 

Adrian Hillman has extensive experience of leading media operations, having previously 

worked as executive director of Allied Newspapers and managing director of Allied Group of 

Companies. He worked as a consultant to the Maltese Government leading up to the EU pre-

accession referendum and has assisted companies, and organisations around the world. He 

completed his PhD in news construction and political communication at Goldsmiths College 

University of London, UK, in 2021 and is an associate lecturer at this university. 

 

Ethical approval 

This work does not require ethical approval as it does not fall in the parameters of research for 

which it is required. 

 

 

 

 

 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4424817


